Obiectul lunii ianuarie la Muzeul Național al Literaturii Române Iași este o filă-manuscris cu exerciții de semnături ale lui Mihai Eminescu, din perioada în care acesta a ocupat funcția de director al Bibliotecii Centrale din Iași (1874-1875).

Eminescologii au remarcat că între opera eminesciană edită și cea manuscrisă există o diferență: cea trecută în cărți dă seama de gândirea desăvârșită a poetului, în timp ce pagina scrisă de mână păstrează imperfecțiunile laboratorului. În manuscrise, Eminescu e laborios, scrie, revine, taie fragmente, le rescrie. Model este poemul Luceafărul, la care meditează și lucrează vreo zece ani, până la publicare.

Prin formația riguroasă germană (în primul rând filosofică), poetul este un perfecționist. Astfel se explică și jocul caligrafic al semnăturilor pe care le alege pentru manuscrisele sale, dar și exercițiile pe care le face pe fila-manuscris desemnată obiectul lunii ianuarie. De remarcat este „calofilia” exersată. Curba grafică a literelor, formele în care își scrie numele, acceptând să înceapă cu „M” (uneori în scriere slavonă), alteori fără el, preferând doar „Eminescu”, sau E, sau jucând acest binom: ME.

Semnăturile lui Eminescu sunt o formă de legitimare. Au devenit element grafic de copertă (chiar înlocuind cunoscutele portrete fotografice), de ilustrație de carte ori document, o identificare așadar a celui care, semnându-și numele, avea să-l accepte, după ce Iosif Vulcan i l-a schimbat din Mihail Eminovici (nume slav) în Mihai Eminescu (nume românesc), la debut, în 1866.

Muzeograf Liviu Apetroaie

 

Fila-manuscris poate fi admirată la Muzeul „Mihai Eminescu” Iași, în perioada 15-31 ianuarie 2021, de marți până duminică, în intervalul orar 10:00-17:00.