În data de 20 mai 2021, va avea loc cea de-a treia activitate din cadrul proiectului „Strategii de lectură creativă”, realizat în parteneriat cu Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” Iași, o ediție festivă, ce se va desfășura în cadrul Zilelor Colegiului, care împlinește 122 de ani, și în același timp dedicată criticului literar și scriitorului de la a cărui naștere se împlinesc 150 de ani în ziua de 23 mai.
De la ora 12:00, Iunia-Maria Ștefan și Ioana Leontioaia, educatori muzeali MNLR Iași, Ines-Andreea Toader (bibliotecar) și Vasile-Cezar Hărăţu (profesor de limba și literatura română), se vor întâlni (via Zoom) cu elevii clasei a IX-a, pentru care au pregătit o serie de activități educative non-formale speciale.
Tinerii vor afla mai multe despre Garabet Ibrăileanu, unul dintre personajele cheie ale vieții ieșene din primele decenii ale secolului XX și vor face o vizită virtuală a punctului muzeal „Garabet Ibrăileanu”, Târgu Frumos, familiarizându-se cu patrimoniul cultural.
Partea a doua a activității este dedicată romanului „Adela” al lui Ibrăileanu, care va fi abordat într-o manieră inedită și inovatoare: elevii vor crea profilul de Facebook al Adelei, personajul principal al cărții; după aceasta, vor realiza afișe de promovare a cărții, pentru invita publicul cititor la o întâlnire din cadrul unui club de lectură, dar și un afiș de promovare a peliculei cinematografice „Adela”, în regia lui Mircea Veroiu, care să invite publicul la vizionarea filmului în cadrul unui club de cinefili. În încheiere, participanții vor dezbate următoarea afirmație: „Adela și Emil sunt exemple sau modele umane.”
Proiectul „Strategii de lectură creativă” îşi propune să îndrume elevii participanţi la o lectură activă şi creativă, dorind să stimuleze concomitent atât apetitul pentru lectură, cât şi imaginaţia, creativitatea necesare scrierii unor întâmplări reale sau imaginare de către micii lectori.
Proiectul este format dintr-o serie de etape, menite să conştientizeze în mod indirect tinerii lectori de etalarea unei substanţe narative şi de un demers narativ intrinsec coerent, exemplificând modalităţi pertinente de continuare ale unor poveşti clasice din literatura română.
Dacă în primă instanţă, elevii vor realiza lectura operelor propuse, ulterior, aceştia vor răspunde unor cerinţe de lucru creative pe textul narativ, care vor sta la baza prezentării şi interacţiunilor elevi-moderatori-coordonatori din cea de-a treia etapă a proiectului, în format online.
Interacţiunea pe care o prefigurăm va fi una specifică unei activităţi de tip non-formal şi interactiv, activitatea în sine dorindu-şi să fie complementară pregătirii formale din cadrul şcolii, punând participanţii în situaţii noi, inedite, precum aceea de a face apel, plecând de la un text dat, la resursele de creativitate de care dispune fiecare, sondarea lor conştientă, cât şi valorificarea acestora prin tehnici ajutătoare.
Coordonatori: Iunia-Maria Ștefan și Ioana Leontioaia, educatori muzeali MNLR Iași.